Løvens Hule: Del 2

Dette er anden del af historien om vores medvirken i TV-programmet Løvens Hule. Hvis man ikke har fået læst første del, så kan man gøre det lige her

Efter 2 søvnløse nætter kom dagen, hvor turen gik mod United Productions i København. I bilen arbejdede vi stadig på de sidste detaljer. Vores skilte havde vi hentet ved trykkeriet omkring midnatstid dagen før, ligesom vi havde lånt 5 iPhones fra venner, én til hver af løverne.

United Productions studier ligger i en nogle gamle fabrikslokaler på Ydre Vesterbro. Både indvendigt og udvendigt ligner det, at en industrivirksomhed lige er flyttet ud. Rå mursten og beton præger bygningen, og kun få vinduer åbner op til ’den virkelige verden’ udenfor.

Det var kun de store fotos af kendisser fra de forskellige shows, der er blevet optaget i studierne, der afslørede at der foregik ting og sager inde bag de rå mure.

Vi mødte op på settet fulde af begejstring, selvtillid og ikke mindst træthed. Vi havde ikke sovet i 48 timer, men nu skulle slaget stå, og vi var så klar som vi følte vi kunne blive.

Da vi kom ind i det kombinerede vente-, sminke-, omklædnings- og snack-lokale var der én anden virksomhed, der ventede på at det blev deres tur til at stå ansigt til ansigt med løverne. Virksomheden der ventede køber brugt sportstøj og andre dele fra professionelle atleter – typisk kun brugt i 1 dag – som de sælger videre til private entusiaster i Danmark og udlandet via deres webshop. En gruppe unge gutter, der virkede som prototyper på Jesper Buchs yndlings iværksætterprofil. De havde sågar en professionel atlet med – en sikker vinder hos løverne. Det var noget af et selskab vi var kommet i, tænkte vi mens pulsen steg.

Vi fandt ud af, at vi var den 4. og sidste virksomhed der skulle pitche den dag. Optagelserne er spredt ud over flere uger, og dagens optagelser var rykket frem, da én af løverne skulle nå et fly først på eftermiddagen. Vi fik at vide de havde været i gang med optagelserne siden kl. 6 om morgenen. Pulsen steg yderligere, mens vi tænkte: Så vi bliver kastet for løverne, der har været i gang i 6 timer, med tomme maver og en skarp bagkant pga. rejseplaner. Det er nok ikke en udpræget fordel.

En halv time før vi skulle ind i løvehulen, fik vi det sidste brief af United Productions dygtige planlæggere. Vores skilte og det andet udstyr var blevet båret ind i studiet, men den ansvarlige kameramand havde nedlagt veto mod vores serveringsbræt: Det vil ikke se godt ud, hvis der står et bord på sættet med serveringsbrættene på. Det vil stå i vejen og ikke kunne filmes ordentlig. Løverne får telefonerne på deres egne små borde fra start. Shit, der røg vores ene trumf!

Vi havde dog stadig vores to andre trumfer, så vi stadig ved godt mod. Og øh, de dér pitch decks, dem vil vi kraftigt fraråde jer at tage med. Det ser rigtig dårligt ud på optagelser, og vi har aldrig oplevet at en virksomhed, der medbragte pitch decks gik fra hulen med en investering. Lød det var planlæggeren. Vores pitch decks, vores anden trumf, røg derfor ned i tasken igen, mens vi skiftede til friske skjorter – uden svedpletter.

I studiet

Selve studiet er vel et rum på ca. 500m2 fyldt med kulisser, kameraer, lys, lydudstyr, ledninger og andet godt. Det hele holdt sammen af kilometervis af gaffatape.

Der var hvad der lignede 200 mennesker på settet – i virkeligheden var det nok et sted mellem 10-20 kamerafolk, lydmænd, planlæggere, runners og sminkører, men når man er nervøs, er det svært at overskue. De gik alle ind og ud mellem hinanden i en, for det utrænede øje kaotisk, men i virkeligheden helt sikkert velkoreograferet orden.

Det var et meget imponerende setup vi var blevet en del af. Kameraerne var så store, at de fuldstændigt skjulte kameramanden, der styrede det. Den eneste indikation på at der foregik noget bag kameraet, var kameraets store røde lampe, der lyste, når det optog.

Projektørerne på settet var på størrelse med små køleskabe, og udsendte så megen varme, at temperaturen var mærkbart højere, når man stod under dem.

Alt man kan se i programmet er kulisser. Trappen, gulvet, murene og dørene. Alt bygget op til optagelserne og flere af dem papirtynde. Udover det havde rummet samme rustikke præg som resten af bygningen. Man kunne godt have lavet optagelserne uden kulisserne og blot brugt de eksisterende lokaler, men det ville sikkert have stridt imod det efterhånden globale Løvens Hule-koncept.

Vi blev ført hen til starten af trappen, et hurtigt lydtjek, en tår vand, og så var det ellers bare vente på, at løverne havde fået sat sig til rette i deres stole. Camera rolling. Værsgo! Og så får man ellers et kærligt skub fra en planlægger. Herefter var det bare at komme ind på settet, lade være med at vælte ned af trappen og hen og stå på krydset, der markerer, hvor man skal stå.

Aaaaaand… ACTION!

Hos GOTABLE elsker vi at lave præsentationer. Om det er foran 50 potentielle investorer eller henover komfuret i et køkken mens en restauratør forbereder aftenens menu, så kører det bare. Løvens Hule er dog den suverænt sværeste præsentation, vi til dato har lavet.

120 sekunders mundtlig indledning, hvorefter løverne skyder fra højre og venstre på alle sider af din forretning. Og så er det hele “one-take” – altså kører kameraerne fra første sekund, og man kan ikke stoppe og sige: Hov, kan vi ikke lige starte forfra.

Der er kun meget lidt mulighed for at styre samtalen igennem emnerne i den rækkefølge, som man finder logisk og bedst forklarende. Og ingen grafik at støtte sig op af, der forklarer ens forretningsidé og fremtidsplaner.

De fremmede omgivelser, varmen fra spotlightet, kameraerne, hvis røde lamper konstant tændte og slukkede i venstre side af vores synsfelt og de tynde gulvbrædder, der gav efter når man flyttede vægten fra den ene fod til den anden, gjorde at man skulle holde tungen lige i munden.

For os viste det sig at være et virkelig svært format. Efter godt og vel 20 minutter stod vi igen på den anden side af løvehulen – desværre uden investering på trods af en masse ros. Det føltes som at træde ud af et eksamenslokale efter sit livs vigtigste eksamen. Resten af dagen og den efterfølgende nat gik da også på at bearbejde de mange indtryk, kommentarer og oplevelser som endnu en gang gik udover vores nattesøvn.

Ris og ros

I sæson IV af Løvens Hule har 4 af de 5 løver, tjent en stor del af deres formue på at lave software – den ene har endda lavet software til restaurationsbranchen. Specielt af den grund er vi rigtig glade for den ros vi fik:

  • Super fed app der med en logisk opbygning og smarte funktioner, er nem at bruge og skaber overblik over ledige borde.
  • Smart at fokusere på last-minute bookinger, hvor det er muligt at skabe win-win mellem restauranter med ledige borde og fleksible gæster.
  • Klogt at fokusere på ét geografisk område af gangen. Hellere lave et stort plask i en lille vandpyt end et lille sprøjt i en stor sø – det sidste bliver sjældent opdaget, som Jan Lehrmann udtrykte det.

Da vi allerede har afsløret, at vi ikke fik en investering, så var der selvfølgelig også noget kritik:

  • Vi var simpelthen for “Early-Stage”. Mange business angels investerer først i en virksomhed, når den har bevist, at kan generere omsætning. “Cash is King” er med andre ord et mantra for mange investorer, også i Løvens Hule, og der er intet så overbevisende som imponerende omsætningstal. Da GOTABLE kun har været i luften i få måneder, kunne vi ikke vise tilstrækkeligt overbevisende resultater, hvilket gjorde at 3 løver hoppede af.
  • Ikke ambitiøst nok. Vores plan var at bede om 250.000 Dkr for 8% af GOTABLE og en billet med på rejsen mod at blive Danmarks største platform for last-minute bookinger. Alt dette vil selvfølgelig ske indenfor en overskuelig årrække. Løverne udtrykte, at det var forfriskende med en virksomhed, der ikke groft overvurderede deres egen evaluering (læs: værdiansættelse af virksomheden). Men specielt én løve mente, at målet var for uambitiøst, og at der skulle laves samarbejde med væsentligt flere restauranter – og til det skulle man bruge et væsentlig større budget. Vi blev derfor bedt om at forholde os til, hvordan vi ville få 4 gange så mange samarbejdsaftaler i hus på den halve tid.
  • Ingen plan imod globale konkurrenter. Hos GOTABLE har vi masser af drømme, men ingen planer om at gå internationalt – endnu. Det giver for os ikke mening at fokusere længere frem end på de 180.000 gæster, der dagligt besøger danske restauranter. Af samme grund har vi ikke tænkt mange tanker om, hvordan vi vil udkonkurrere mastodonter som OpenTable, der formidler restaurant bookinger i blandt andet USA og Europa. De er ikke på det danske marked, og vi havde da heller ikke et godt svar parat, da det blev efterspurgt af den selvsamme løve.
  • Ingen CSR. En mangel på Corporate Social Responsibility, eller på dansk: En politik for social ansvarlighed, blev brugt som argument for ikke at investere af den sidste løve. Det er jo ærgerligt, når det nu er noget, vi arbejder meget med trods vores unge alder, men et emne vi ikke kom ind på i vores pitch eller de efterfølgende spørgsmål. Og endnu mere ærgerligt når det selvfølgelig, sammen med en masse andre svar på løvernes forskellige spørgsmål, var en del af det pitch deck, der aldrig kom op af tasken den dag.

Fremtiden

De ovenstående afsnit har forhåbentlig givet et indtryk af en hård men virkelig interessant tid før, under og efter optagelserne. Det var hele turen værd. Vi var umådelig stolte af at blive udvalgt blandt så mange ansøgere, når man tænker på at GOTABLE stadig er ung virksomhed i rivende udvikling. Det har også været med til at give os ekstra meget blod på tanden omkring projektet.

Og hvad byder fremtiden så på? Vi vil blive ved med at formidle last-minute bookinger, der skaber en win-win mellem restauranter og gæster samt arbejde for at blive de bedste til det her i Danmark. Vores hjemmebane er Odense, hvor vi kan se at både restauranter og gæster er ved at få øjnene op for konceptet.

Vi er i skrivende stund stadig under 1 år gammel, men over den næste tid vil vi helt sikkert rejse videre til andre byer – det bliver når vi er lidt mindre early stage. 😉

Hvis du ikke har fået nok, så har vi lavet et lille bonusafsnit, hvor vi giver vores input til, hvad man skal tænke på, hvis man overvejer at melde sig til Løvens Hule – Læs den lige her.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *