3 ting der er værd at vide for restauranter

3 ting der er værd at vide for restauranter

Det er ikke just ny viden, at restaurationsbranchen er følsom over for konjunkturer og har en efterspørgsel, der er under konstant forandring. Konkurrencen bliver forsat hårdere, da antallet af spisesteder i Danmark forsætter med at stige. I 2015 kom der 968 nye restauranter frem for de 844 der kom i 2014. Ifølge PwC er det altså 124 ekstra konkurrenter.

Den hårde konkurrence kan yderligere ses ved, at antallet af konkurser i hovedstadsområdet er steget med 90%, sammenlignet med 2016. Dette viser tal fra Danmarks Statistik.

Hvordan skal du som restauratør undgå de røde tal og de tomme borde?

Vi har skrevet 3 ting, der er værd at vide for dig som restauratør. Der er nemlig en masse data som kan gavne din restaurant.

1. Vejret.

Vejrudsigten er det vi danskere oftest bruger vores smartphone til, viser en undersøgelse foretaget af Epinion for Samsung Danmark. Vejret er afgørende for, om det er regnjakken eller shortsene, der skal findes frem eller om vi i hele taget bevæger os udenfor. Som historien viser, kan dårligt vejr fjerne en stor del af omsætningen. Derfor skal der noget ekstra til for at lokke gæsterne ud i det dårlige vejr.

2. Kundernes feedback

Ikke alle kunder giver feedback direkte til restauranten, og uden feedback er det umuligt at finde ud af hvilke ting kunderne sætter pris på, samt hvad kunderne finder distraherende eller endda ødelæggende, for deres besøg. Det er derfor vigtigt at have en nem måde at indsamle feedback på.

3. Reservationer

Reservationer er en god måde at se, hvor mange gæster, der kommer og derved sørge for, at der ikke bliver forberedt for meget mad eller have for meget personale på arbejde. Dog er det ikke alle gæster, der reserverer og især ikke dage før. I en undersøgelse lavet af GOTABLE svarede 60,6% at de reserverer bord på dagen, hvor 27,3% gør det minutter før. Dette betyder at 27,3% reserverer altså ikke bord før de ankommer til din restaurant, og dermed får du ikke de oplysninger på dine gæster, som kunne være relevant for dig.

Her er 3 ting, vi mener kan have indflydelse på din restaurant. GOTABLE tilbyder én løsning på alt dette. Vi skaffer dig én platform, hvor du for adgang til samtlige data, så du selv er fri for at opsøge dem. Vi ved at restaurantbranchen er en travl branche og man ikke altid har tid til, at have fokus på andet end madlavningen. Derfor vil du på denne platform altid have mulighed for at se vejrudsigten, og på længere sigt sammenligne antal reservationer på solskinsvejrdagen og regnvejrsdagen.

GOTABLE giver også forbrugeren mulighed for at være med i et community. Her kan de have mulighed for at give feedback omkring netop din restaurant, og have mulighed for at se andres kommentarer. GOTABLE giver restauratøren mulighed for at se denne feedback på platformen, samt besvare eller kommentere på feedbacken. I GOTABLE’s undersøgelse, som vi refererede til tidligere, booker mange på dagen eller når de ankommer til din restaurant. Hvis du derudover ikke har online booking, kan det være svært at indsamle disse data. Her kan GOTABLE indsamle dem for dig.

Alt i alt, kan det være en god forretning at bruge data, som en måde at optimere sin restaurant og omsætning på. Der er mange muligheder for at opnå det data man finder vigtigt, men hos GOTABLE har vi samlet, det som vi har analyseret os frem til er vigtigt for at have en sund restaurant.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *